Dubrownik - perła Adriatyku

Kolejny punkt na mapie mojej podróży po Bałkanach to Dubrownik.


Miasto bez wątpienia zasługuje na miano perły Adriatyku. 
Niegdyś stanowiące odrębne maleńkie państwo - Republikę Dubrownicką,
 dziś jest cudownym skansenem bogatej historii 
i zawiłych dziejów, których ślady napotyka się na każdym kroku.
Pozostałości po jego burzliwych dziejach są co najmniej ciekawe:

 chrześcijaństwo, 

 
wolnomularstwo  

czy zaskakujący hedonizm.

Serce Dubrownika to stare miasto, okolone murami i poprzecinane wąskimi uliczkami.
Główny punkt, od którego wszystko się zaczyna to główna ulica - Stradun.


Ciekawostką jest to, że była kiedyś przesmykiem łączącym dwie osady.
 Po zasypaniu, stała się głównym traktem miasta.
To od niej biegną po obu stronach, wzdłuż i w poprzek wąskie, strome uliczki na wzór włoski, 
które stanowią o klimacie miasta.
Pełne są maleńkich, klimatycznych lokali gastronomicznych  





 i uroczych zakątków.








Uliczkami można wędrować bez końca i zachwycać się detalami.






Bez wątpienia moimi ulubionymi elementami architektonicznymi podczas tej podróży były drzwi




  i okiennice.




Niektóre uliczki zdają się puste i wyludnione. 
To tylko złudzenie. 
Kiedy ja tam jestem, trwa właśnie sjesta.
 Na ulicach są tylko turyści i lokalni rzemieślnicy sprzedający swoje wyroby.
Reszta, ukrywa się za grubymi murami z chłodnego kamienia i śródziemnomorskimi okiennicami.





O tym, że ktoś tu mieszka świadczą mało dostrzegalne detale.






Właściwie, większość tych domów jest wynajmowana dla turystów.





Dubrownik to również port.







Głównymi zabytkami są tutaj kościoły







i mury obronne







oraz bardzo ciekawy zegar.
Zwróćcie uwagę w jaki sposób zapisany jest czas.




Dubrownik wg mnie to idealne miejsce  na romantyczną przygodę.
Kiedy wędrowałam jego urokliwymi uliczkami i pustymi zaułkami 
wyobrażałam sobie, jak mogłaby tu wyglądać intymna schadzka zakochanej pary.
A może to wszystko przez te rzeźby ?




Moje Drogie,przed Wami rocznica ślubu, podróż poślubna lub jakakolwiek miła chwila z ukochanym?
Nie Rzym, nie Wenecja,
polecam zaciszne, urokliwe uliczki Dubrownika.
 :-)






























35 komentarzy:

  1. Byłam i jestem tak samo zauroczona jak Ty :) Piękne miasto. Do dziś pamiętam uliczki z kamienia tak gładkiego od chodzenia, jakby był wypolerowany najlepszą pastą do podłogi :))
    Chciałabym tam kiedyś wrócić......
    Uściski :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypomniałaś mi o tych kamieniach. Rzeczywiście wyślizgane były na błysk. Tak samo było na moście w Mostarze, trzeba było mocno uważać, żeby nie pofrunąć :-)

      Usuń
  2. Nigdy tam jeszcze nie byłam. Historia jest jedną z moich pasji ,dlatego chętnie kiedyś to miasto odwiedzę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że poza modą łączy nas coś jeszcze. Uwielbiam historię i wszystko, co nadgryzione zębem czasu.

      Usuń
  3. Przepiękne miejsce Holly. I równie pięknie je pokazałaś - zachwycające zdjęcia. Co za urzekający klimat! A poza tym to kolejna Twoja opowieść, od której nie sposób się oderwać. Ciekawie opowiadasz. Zauroczyło mnie to miejsce. Nie byłam, więc pewnie będę. Kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chętnie zabrałabym tam Ciebie, albo zabrała się z Tobą. To dopiero byłaby okazja do zdobycia materiału na kolejną powieść :-)

      Usuń
    2. Moją czy Twoją? :)))
      Może kiedyś powędrujemy sobie razem milcząc zgodnie ;)

      Usuń
  4. Jak tam pięknie :) Uwielbiam takie stare uliczki z pięknymi detalami i tajemniczymi zakamarkami.
    Kolejny bardzo ciekawy post z Twoich niesamowitych wakacji :)
    Pozdrawiam ciepło !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Cieszę się, że moja podróż i relacja z niej podoba się moim czytelniczkom :-)

      Usuń
  5. Fantastyczna podróż i śliczne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chciałbym tam pojechać... ślicznie!
    ściskam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  7. prześliczne miasto, świetnie je opisałaś :) aż chciałoby się tam być ;)
    PS. z komentarzy u mnie wywnioskowałam, że scrapujesz/masz zamiar zacząć :) gdzie można podglądnąć efekty? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze zachwycam się uliczkami miast, zwracam uwagę na architekturę i to co zostało zachowane sprzed wielu, wielu lat. To miasto jest właśnie takie, jak lubię. Dodatkowo ma rzeźby, stwarza romantyczny klimat i tak, jak napisałaś warto wpaść do niego w podróży poślubnej. Wpisałam na listę marzeń ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ się cieszę !!! To miła satysfakcja z tej mojej pisaniny :-)

      Usuń
  9. Witam i jestem pod wielkim wrażeniem. Przepiękne miejsca. Super pokazane. Osoba która nigdy tam nie była ma wrażenie jak by wyszła na chwilę na cudny spacer. Podobają mi się zdjęcia nie tylko te które pokazują całość ale i te których uchwyciłaś detale. To właśnie one wprowadzają w taki nastrój przynajmniej mnie. Dziękuję to bardzo fajny wpis .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zajrzałaś i do tego jeszcze podoba Ci się, to co pokazałam. Z przyjemnością się u Ciebie ulokuję na stałe.

      Usuń
  10. Uwielbiam takie klimaty, wąskie uliczki, zaułki różnych miejsc, czy detale charakterystyczne dla danego regionu. Nie byłam w Dubrowniku, ale przejeżdżaliśmy wieczorem, wtedy klimat tego wyjątkowego miejsca potęguje... Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale byłaś w innych pięknych miejscach, widziałam zdjęcia na Twoim blogu. To jest fajne, że możemy się tymi doznaniami wymieniać, bo nie da się być wszędzie.

      Usuń
  11. W kolejną piękna podróż nas zabrałaś :) wyjątkowe miejsce i pełne ciekawych miejsc:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja lubię zaglądać do Twojego mieszkanka :-)

      Usuń
  12. Jestem wielką miłośniczką okiennic, zielone....wspaniale komponują się z naturalnym kamieniem. Zachwycają Twoje zdjęcia Holly, sprawiają, że wydaje mi się, że jestem w tych miejscach, które tak pięknie pokazujesz:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te okiennice to taki nieodzowny element śródziemnomorskiego klimatu, prawda? Bardzo mi miło, że podróżujesz ze mną i masz z tego taką radość. Ściskam Ciebie serdecznie.

      Usuń
  13. Wspaniałe i ciekawe miejsce, kolejne zresztą, jakie pokazałaś.Piękne zdjęcia, zachęcające do wycieczki.Ściskam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mi dopingujesz w tej podróży i nie tylko.

      Usuń
  14. Faktycznie ! Nawet zdjęcia mamy podobne ! I zachwyt Dubrownikiem ten sam :) Pozdrawiam serdecznie - M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie Ciebie witam. Kiedy byłaś w Dubrowniku? Może mijałyśmy się na schodkach :-)

      Usuń
  15. Najpiękniejszy zdjęciem wśród wszystkich jest to z zacienionymi schodami, chyba siódme z kolei, możesz je sprzedawać na plakaty lub tapetę. Z chęcią powiesiłabym takie u siebie.
    Pozdrawiam cieplutko.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chcesz mogę ci je przesłać w oryginalnym rozmiarze na maila.

      Usuń
    2. Jeśli nie sprawi Ci to problemu, będę zachwycona, wróciłam do tego postu, żeby je sobie przypomnieć, chodzi o ósme ze schodkami.
      Pozdrawiam.:)

      Usuń
  16. Po pięknym Dubrowniku spacerowałam już trzy razy. Za każdym razem byłam zachwycona. Teraz z wielką przyjemnością oglądałam Twoje zdjęcia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam na Chorwacjii bylam w zeszłym roku i zwiedziłam dużo tyle co Ty ale powiem przywolałas cudowne wspomnienia blog masz piękny serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Ciebie serdecznie. Bardzo cieszę się, że do mnie trafiłaś. Masz piękne zdjęcia u siebie i miłą aurę, więc też dołączam do miłego grona podglądaczy :-)

      Usuń
  18. Dla mnie Dubrownik i cała Chorwacja mają nieodparty urok. Całe wybrzeże przejechałam 3-krotnie, zwiedzając Split, Trogir, Szybenik Plitwice itd. i muszę Ci powiedzieć, że ciągle mi mało. Szkoda tylko, że Chorwacja robi się coraz droższa. Wielka szkoda. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Niesamowite miejsce i przede wszystkim zaskakujące. Budownictwo, którego nie da się powielić w innych zakątkach świata, inna kultura... to wszystko powinno zachęcać do odwiedzin przez turystów. Super zdjęcia :D

    OdpowiedzUsuń

Mój Instagram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 world by Holly , Blogger